In de buurt

9 februari 2022 - Mexico-Stad, Mexico

Lieve allemaal,

We hebben Valle de Bravo alweer verlaten. Gisteren reden we met de bus weer terug naar de stad. Mexico kent hele goede busverbindingen. Je kunt alles met de bus doen hier. En het leuke is dat het niet veel kost. Morgen gaan we met het vliegtuig naar de andere kant van het land; Villahermosa in het zuiden. Het schijnt daar prachtig te zijn. De verblijven daar een nacht bij een jeugdvriend van school van Josqui. Ik ben blij dat we gaan. In de stad voel ik me toch minder thuis, ook al is de familie heel hartelijk en begaan. Ze drukken Josqui telkens op het hart dat hij rustig aan moet doen en voorzichtig moet zijn. Ze kennen hem natuurlijk langer dan vandaag; hij doet alles in de hoogste versnelling. Het is de kunst om een middenweg te vinden voor hem zelf en met elkaar. Josqui weet goed de weg hier en brengt me naar de mooiste plekken in de stad en het land. Dat is bijzonder en inspirerend. Ik merk wel dat ik iets minder dapper ben hier, omdat de grote stad me een beetje weerhoudt er op uit te gaan door alle verhalen die je hier hoort. Gelukkig is er voor het huis een park waar ik lekker kan rondlopen. Deze buurt is de veiligste van de stad, alleen heb je weinig aanspraak. De enige mensen die je vindt op straat hier zijn de stafleden van de rijken; huishoudsters, tuinmannen en bewaking. Hun bazen verschuilen zich in kasten van huizen achter hoge muren. De mensen die je groet zijn wel heel vriendelijke, niet altijd Mexicaanse, buurtgenoten. In deze buurt woont verderop ook een Nederlandse familie vertelde Josqui's vader. Er is altijd bedrijvigheid in de buurt, de politie patrouilleert hier non stop bijvoorbeeld, helikopters van het leger vliegen over, maar ook gewoon de hondenuitlaatservice, de afvalwagen en de hondenuitlaatservice. In het park vind je jongens met grote groepen honden van alle soorten en maten. Verder de afvalwagen die voorbij komt rijden met jonge jongens die het afval direct scheiden op de wagen. Het schijnt een ingenieus systeem te zijn. Deze jongens zijn gepokt en gemazeld door het leven.

1. Carin:
    9 februari 2022