Dag Mexico, tot volgend jaar!

25 maart 2021 - Mexico-Stad, Mexico

Lieve allemaal,

We tellen de laatste dagen af in de stad. In deze laatste week hebben we nog wat bijzondere uitstapjes. We zijn naar het museum voor Antropologie geweest, dat na lange tijd weer open was. Ik was zo blij. Het museum is in de buurt van waar de ouders van Josqui wonen. Een enorm gebouw, een architectonisch hoogstandje aan de Reforma (de mooiste straat van Mexico-Stad). Je raakt daar niet uitgekeken, want het bevat een van de grootste archeologische collecties ter wereld uit de precolumbiaanse geschiedenis van Mexico. Dat is dus vóór de komst van Columbus in 1492 (en de Spaanse overheersing). De museumstukken zijn met heel veel zorg, stijlvol opgesteld in de enorme ruimten rondom een groot plein met een indrukwekkende fontein langs een grote zuil met, ik denk, Azteekse afbeeldingen. Je raakt niet uitgekeken. Schatten uit de mysterieuze kamers van de piramides. Je vraagt je af hoe het er van binnen uit ziet, zo'n grote pyramide.

Op woensdag gingen we naar Teotihuacán of de pyramides (Stad van de Goden of Plaats waar god werd geschapen). Over deze oude stad is heel weinig bekend. Er zijn twee enorme pyramides te vinden die de zon en de maan uitbeelden uit de 1e tot 5e eeuw na Christus. Deze liggen aan de centrale weg ter doden, die stamt uit de 1e eeuw. Welk volk hier ooit zo machtig was weet men niet. Een plek vol met mysterie. Je voelt je nietig als je er tussen staat. In 650 na Christus is deze stad verlaten. Er woonden toen zo'n 200.000 mensen. Waarom de plek verlaten is, is onduidelijk; de komst van andere volkeren, klimaatverandering, of iets anders? Men tast in het duister.

1. Inge:
    25 maart 2021
    Mooi zo’n museumtour in Mexico stad gewoon bij mij thuis!! Dankjewel voor het delen! Ga zo yoga online doen bij Jup.

Wanneer ga je weer terug naar NL?!
    Groetjes, Inge
  2. José:
    25 maart 2021
    Wat een prachtige collectie. Goed dat jullie nog geweest zijn. Ik verheug mij op jullie thuiskomst, spannend hoor. De laatste loosjes die wegen vast zwaar. Geniet nog eventjes dus van mooi Mexico Stad, van die blauwe Paulonia 's en van die chique Rue de Rivoli zal ik maar zeggen, ciao bella
  3. Carmen:
    25 maart 2021
    Mooie blog weer, volgens n docu die ik heb gezien zijn er meer en meer bewijzen dat deze volkeren door oorlog met andere stammen uit het noorden zijn omgekomen. Maar het blijft idd nog een mysterie. Het mooie weer breekt hier as maandag en dinsdag weer aan dus kunnen we weer buiten paaseieren zoeken en ons godgans eten aan paasbrood en heel veel eieren. Geniet van jullie laatste dagen daar en een goede terugreis gewenst. We bellen eens je weer geacclematiseerd bent in ons kikkerlandje. Knuffels!
  4. Arjan:
    25 maart 2021
    Wat een schitterend gebouw waar je ademloos naar de prachtige, raadselachtige kunstwerken kijkt en op je laat inwerken. Dank voor deze afscheidsreportage.
    Je kunt terugzien op een leven verrijkende reis Sieb. Een soort huwelijksreis...
  5. Alice:
    26 maart 2021
    Oh zit het er bijna op?! Jeetje wat vliegt de tijd... allemaal indrukken en foto’s. Laat ze thuis in een album zetten zodat je altijd terug in dat moment kunt komen. Romantisch zo’n reis samen (denk ik) want jullie zijn wel dag en nacht samen. Oh ik zie net de winnaar van The voice of Holland dat is het hoogtepunt van mijn week haha ik moet er zelf ik lachen. Dikke kus en geniet nog even van wat er is 💋
  6. Julia:
    29 maart 2021