Na een koninklijk ontbijt op naar Point Zero

23 januari 2021 - Mexico-Stad, Mexico

Lieve allemaal,

We raken langzaamaan gewend aan het ritme van de familie. De jetlag is weg; we slapen tot negenen in plaats van tot zeven. Om toch iets terug te kunnen doen, snijden wij het fruit vroeg in de ochtend, dat is wel het minste. Pa is al vroeg uit de veren voor zijn meditatie. Elke dag tovert de mama heerlijke maaltijden op tafel met verschillende soorten chili. Josqui is de vuurvreter hier. De keuken van Mexico is UNESCO (erkend als cultureel werelderfgoed). Het is voor mij geen vanzelfsprekendheid al dat heerlijke eten, die zorg en al dat comfort. Mama doet dit al 50 jaar met heel veel liefde. Het koken heeft ze geleerd van haar moeder en Josqui leert het nu weer van haar. Ze geniet van alle complimenten en liefkozingen die ze krijgt, want daar wordt ze terecht mee overladen. Alles is tot in de puntjes verzorgd en brandschoon. De huishoudster Margerita (die al 25 jaar in de familie) is, is er een paar dagen in de week om te helpen. Zoals ook vandaag, want in het weekend komt de familie uitgebreid bij elkaar. Zo gaat dat hier in Mexico. Ik merk dat ik die onderdanig houding lastig vind. Het is hier de normaalste zaak van de wereld. 'We helpen elkaar', zeggen ze. En dat is ook zo. Het leven is hier niet makkelijk. Dat zagen we gister ook weer bij Point Zero. Jonge gasten die staan te smoezen met de politie, verslaafden op straat. De blikken van leden van 'heavy gangs' (zoals Josqui ze noemt) mijd ik liever. Je voelt de ijzingwekkende dreiging en agressie. Het is hier de realiteit. Point Zero op het Zólaco (centraal gelegen plein) is in het Centro Histórico. Dit is de plek waar de Azteken een adelaar die een slang op at op een cactus zagen zitten (op een eiland in het Texcomeer). Zo gaat de legende. De Azteken, een nomadenvolk, moesten zich van hun god Huitzilopochtli vestigen op de plek waar zij dat zagen. Daar bouwden zij hun stad Tenochtitlan, een kunstmatig eiland, dat nu in het centrum van Mexico-Stad ligt. Dat was rond 1300. Ze bouwden een groot imperium, veroverden anderen stammen en werden oppermachtig.

Na de Spaanse verovering (1521) werd het Azteekse rijk grotendeels vernietigd. De rode stenen van de piramides werden gebruikt voor nieuwe bouwwerken. Op het plein zie je enorme bouwwerken van de Spaanse overheersers: de Cathedral Metropolitana, het Nationaal Paleis (pal naast de ruïnes van de Azteekse Templo Mayor). Andere bekende gebouwen en plaatsen zijn het Plaza Manuel Tolsá, het Alameda Central, het Paleis voor Schone Kunsten (met de gele koepels), het Congres van de Unie en het Hemiciclo a Benito Juárez. De Kathedraal van Mexico-Stad is de grootste kathedraal van het Westelijk halfrond. Je voelt je nietig als je er naast staat.

0A26CAC5-FD32-406B-BFA9-070DE62F4C61Zicht op het Zóloco (met middenop: P0)FADF197E-6F2F-44BD-8A2A-EB0DDEBE1E57Cathedral Metropolitana6673D434-4E86-47F6-8316-DFDDEC41BCE0Cathedral Metropolitana202958AC-0380-477D-8F85-39EC7E42115B270331E3-1278-4061-8BBA-BE2C2CA52EAFPaleis voor Schone Kunsten

1. Carin:
    24 januari 2021
    Wat heerlijk al dat Mexicaanse eten! Wist niet dat dat op de Unescolijst staat! Prachtige kathedralen!
  2. Ed Rootlieb:
    24 januari 2021
    Mooie blog weer! Zo leren we nog eens wat. Warme knuffel van ons,..
  3. Fleur:
    25 januari 2021
    Super om te lezen! Ik ben er bijna soort van bij!
  4. Daphne:
    25 januari 2021
    Geniet er van. Leuk om te lezen. Xx
  5. Jan keukens:
    26 januari 2021
    Weer een mooi verslag met foto’s, Siebrecht. Ja, het is lang geleden dat wij er waren in 1984. Je bent toch wel de muurschilderingen gaan bekijken van Diego Rivera in het nationaal paleis? Je moet maar veel lopen en fietsen in Mexico City want anders groei je nog dicht van al die lekkere maaltijden en goede zorgen. Geniet er maar weer verder van met Josqui. Liefs en groeten, ook van Ria, Jan
  6. Caroliene:
    27 januari 2021
    Woow! Bijzonder mooi om te zien!
    Geniet maar heel veel van al dat moois.
    Leuk om zo een beetje mee te reizen!
    Liefs Caroliene
  7. Siem Bijman:
    28 januari 2021
    Fijn om even over jullie reis te lezen. Heerlijk avontuur. X siem