Valle de Bravo!

1 maart 2021 - Valle de Bravo, Mexico

Lieve allemaal,

Het bevalt heel goed hier in Valle de Bravo. We slapen als rozen in de tent. Alles lijkt hier wat rustiger te gaan. We hebben gewandeld in de omgeving in Parque National Monte Alto en dat van de Monarch vlinders. De bossen zijn hier dicht en groen, vooral dat van de vlinders. Bij binnenkomst in dat park betaal je vier euro aan een goed geklede Mexicaan met een grote snor en een sombrero. Ik vraag me af of een deel van de inkomsten ook gebruikt wordt voor het behoud en bescherming van het bos. Vanaf februari doet zich hier namelijk iets magisch voor. Miljarden vlinders vanuit Canada komen hier om te paren. Het verschijnsel duurt een paar weken. De lucht is vergeven van de grote roodbruine vlinders. Tijdens de wandeling valt op dat de bosgrond bezaaid is met roodbruine elfjes, vooral mannetjes blijkt later. Zij sterven namelijk na de paring. De vrouwtjes vliegen na een tijd weer terug naar Canada met de eitjes en de hele cyclus begint weer opnieuw. Hele takken en stammen van de heilige zilverspar (voor de kenners de Abies Religiosa of Oyamel-den genoemd) zijn vergeven van ze. Het is sprookjesachtig, de vlinders tussen de oude, dramatische bomen met mossen en lianen.

1. Carin:
    2 maart 2021
    Prachtig gebied! Mooie foto’s! En wat bijzonder met die vlinders!
  2. Arjan:
    4 maart 2021
    Alleen met die prachtige natuur om je heen. Wat zal je genieten. Je beschrijft ook zo mooi. Die vlinders zo magisch.
  3. Alice:
    10 maart 2021
    Het is net een film waar jij bent sprookjesachtig maar ook een goed scenario voor een horror film. Je hebt het nog steeds naar je zin zo te zien!!