Laatste dagen

23 februari 2024 - Mazunte, Mexico

Lieve allemaal,

We zijn weer in Mazunte (ook een lagune). Deze keer maar voor twee dagen, om ons klaar te maken voor de reis terug in etappes. Het is een verademing dat er geen muggen zijn hier. In de lagune van Chacahua werden we helemaal lek gestoken de hele dag, dus we zaten dan ook regelmatig te krabben onder het genot van een kopje koffie. Je had zichtbare muggen en onzichtbare (piep) kleine. Echt om gek van te worden.

Vanochtend zijn we spontaan met de motorboot meegegaan voor een tocht. Eigenlijk is het seizoen voor de walvissen al voorbij, maar je kunt wel een hoop ander wild zien. De walvissen vertrekken langzaam naar het noorden deze tijd van het jaar, waar ze de zomer zullen doorbrengen. We hadden toch nog geluk, het eerste kwartier zagen we ze, die kolossen in het water. Ze schuiven heel langzaam voorbij. Het waren er twee. Af en toe doken ze onder en dan zag je de grote staart als laatste het water in gaan. Een mooi gezicht is dat. Naast walvissen zagen we ook dolfijnen (verschillende soorten), schildpadden die gauw onder doken en een springende manta. Midden op de oceaan namen we nog een duik en als je dan met je snorkel naar beneden kijkt zie je alleen maar blauw. We hoopten natuurlijk op een paar dolfijnen. Het was een ontspannen boottochtje, na een nacht waarin de kok en z'n vrouw ons wakker hadden gehouden met muziek en hard gepraat. Uiteindelijk is Josqui om vier uur 's nachts vriendelijk gaan vragen of het wat zachter mocht. Dat ging met veel gemok. Uiteindelijk hadden we verder geen last meer.

Jouw reactie