Medebewoners

19 februari 2023 - Villa de Tututepec de Melchor Ocampo, Mexico

Lieve allemaal,

Net vond ik een heel groot insect in de prullenbak van zeker tien centimeter lang met aan de voorkant een soort grijpers. Ik ben na wat zoeken er achter wat het is: een tenen bijter een grote waterkever en familie van de Belostomatidae. Het leek wel alsof hij van een andere planeet kwam. Brrr, echt buitenaards! Wel typisch overigens dat hij hier was, want hij hoort in het zoete water. De lagoon met de mangrove is best een endje weg. Gister was er een egelvis aangespoeld die nog leefde. Een local zei dat je hem bij z'n ogen kon oppakken en naar het water kon brengen. Dat hebben we natuurlijk gedaan. Alleen jammer genoeg was het al te laat. Hij bleef lang aan de oppervlakte levenloos dobberen. Geen enkele oceaanbewoner zal hem opeten, omdat hij giftig is en enorme stekers heeft over zijn hele lijf. Hij blaast zich op als er gevaar dreigt. Een andere bewoner van de kunst is de mug. Ze drijven me soms tot wanhoop, zo'n ontzettende jeuk! We hebben inmiddels twee aanvallen van muggen gehad rond het ondergaan van de zon; zo net als je lekker zit voor je avondmaal. Je kunt er vrij weinig tegen doen, behalve je dik kleden en een chemisch antimugmiddel. Wij hadden geen dikke kleding, wel dunne en een milieuvriendelijk middel. We waren dus het haasje. ;-) Het enige wat je kunt doen is het ondergaan. Het jeukt als de pest, klein dat ze zijn. Of er een aanval komt heeft met de stand van  maan; nieuwe maan betekent VEEL muggen. Overdag komt hier de Dengue mug voor, maar ik kleinere getale. Hij heeft een pyjama.