Van koud naar warm

17 februari 2023 - Villa de Tututepec de Melchor Ocampo, Mexico

Lieve allemaal,

Het is alweer even geleden dat ik achter mijn laptopje zat. We denken er helemaal niet aan, want hier heb je genoeg aan de zon en de zee. De tijd lijkt hier stil te staan. We gaan lekker ons eigen gang. Josqui is aan het zwemmen in de baai en ik klets met onze buurtjes onder het genot van een kop koffie. We zijn aanbeland in Puerto Escondido (verborgen haven) midden in een prachtige lagoon. Vanaf woensdag zitten we in een heel gezellig rijtje van huisjes met allemaal nationaliteiten. De huisjes van hout met een dak van palmbladeren staan direct aan het water bij de lagoon. Het water is hier ondiep en kalm, er is een klein strandje en een paar kinderen keuvelen lekker aan de waterkant. Je kunt een biertje drinken aan het barretje. Zo eenvoudig kan het zijn. Het kost geen drol onze accommodatie; 15 euro per nacht. Er zijn hier allemaal leuke reizigers neergestreken. Ze inspireren me. Een vrouw uit Canada die die Natural Resources heeft gestudeerd en overweegt om hier een paper te schrijven over hoe je de locals hier in hun kracht kunt zetten bijvoorbeeld op het gebied van afval. Er zijn weinig tot geen voorzieningen voor afval om maar te zwijgen over overheidssteun of -controle voor dit national park op dit gebied. Er zijn wel lichtpuntjes en daar trek ik me aan op, want veel locals zijn gemotiveerd om de lagoon schoon te houden en scheiden afval om het vervolgens naar het afvalpunt te brengen. Het zou dus mooi zijn als ze hier ook in ondersteund worden en de noodzaak er ook echt van wordt ingezien. Ook niet op het gebied van bouwen is het hetzelfde liedje. Je mag hier alleen laag bouwen, maar die regel wordt door sommigen niet gerespecteerd. De politie vaart af en toe voorbij, maar lijkt niet in actie te komen. Een ander inspirerend verhaal van een jongen uit Zweden die zijn huis heeft verkocht, baan heeft opgegeven en is gaan reizen. Dan kunnen er magische dingen gebeuren. Wie doet je wat? Het is een prachtig gebied met mangrove, kokosnoten, aardige Mexicanen, heerlijk eten, de zon, zee en heel aangename bries van de oceaan. Je ziet hier veel witte reigers, krokodillen, pelikanen en walvissen. Ik kan uren naar het water staren waar de pelikanen hun maaltje bij elkaar vissen. Het stikt hier van de vis.

1. Ed Rootlieb:
    17 februari 2023
    Sound's like a dream, enjoy lieverds
  2. Carin:
    20 februari 2023