Het gezin

2 februari 2022 - Mexico-Stad, Mexico

Lieve allemaal,

Vandaag gaan we op reis naar Valle de Bravo. We zitten een week in de natuur met allemaal beesten om ons heen. Ik verheug me er op, maar ga ze hier ook missen. We komen weer terug deze vakantie. Ik vind het leuk om te merken dat ik steeds meer mijn draai lijk te vinden. Vanochtend ging ik eerst met Angelita (mijn Mexicaanse mama) naar de schoonheidssalon. Zij ging in de krulspelden en ging naar de manicure. Ik zie er weer netjes uit, mama altijd, zelfs op zondag. Grappig is dat, want ik let daar niet zo op voor mezelf. Vind het nu vooral leuk om tussen de Mexicaanse dames te tutten en een beetje mijn Spaans te oefenen. Hier is dat heel belangrijk, uiterlijk vertoon. Josqui's moeder ziet er altijd uit om door een ringetje te halen. Ze heeft een druk gezinsleven, zelfs nu de kinderen al lang en breed het nest hebben verlaten. Het lijkt alsof ze er nog steeds zijn. Alles is tot in de puntjes georganiseerd hier en met iedereen uit het gezin wordt rekening gehouden. Bijna elke dag is Margarita er; ze doet al 30 jaar het huishouden van de familie. Er is altijd lekker eten, het bed wordt opgemaakt, huishouden en de was opgevouwen op je bed. Ik voel me soms wel een beetje bezwaard. In Nederland gaat dat toch echt heel anders. Dat komt natuurlijk ook, omdat arbeid veel duurder is. Elke gelegenheid wordt hier aangegrepen om samen te komen en het leven te vieren. En daarvoor worden kosten nog moeite gespaard. De oudste dochter van het gezin komt regelmatig over uit Monterrey (Noord-Mexico). En tijdens al die gelegenheden ziet iedereen er ook weer pico bello uit. Ik kom vooral in mijn vakantiekloffie. Josqui wilde geen tierlantijnen en cadeaus tijdens zijn verjaardagsfeest, die wens werd na wat morren ingewilligd. Het is het verschil tussen twee totaal andere culturen en levensstijlen. De kunst is om elkaar daarin de ruimte te geven en elkaar te respecteren. Aan tafel wordt lang gepraat over politiek, familie, beauty en American Football. De jongste zus van Josqui vraagt watvoor dagcrème ik gebruik. Toevallig dezelfde vette als hun moeder, omdat de lucht in Mexico mijn huid transformeert tot een woestijnlandschap. American Football is een populaire sport hier. De neefjes speelden dat na het eten met hun oom, tevens ex-speler. Ze zijn dol op hem. Thuis ligt nog zijn oude helm en outfit en op internet zijn veel foto's te vinden.

1. Carin:
    3 februari 2022
    Wat fijn dat je zo opgenomen wordt in de familie van Josqui! Leuk om te lezen hoe het leven in Mexico gaat! Veel plezier straks in Valle de Bravo!😘