Valle de Bravo - Bravo!

5 februari 2022 - Valle de Bravo, Mexico

Lieve allemaal,

We zijn weer in de Bravo Vallei, Valle de Bravo. Een klein plaatsje 150 km ten westen van Mexico-Stad. Vanochtend vroeg opgestaan om naar de grote tuin van Carmen te gaan. Deze tuin staat vol met agave. Uit de agave halen ze, en Carmen dus ook, onder andere: pulque. De Mexicanen zijn er verzot op. Die drank is het  gefermenteerde sap van de plant. Het schijnt oergezond te zijn. Het is van nature een beetje alcoholisch. Op het terrein van Carmen hebben we een praatje over haar passie voor deze drank, haar kinderen, oude gebruiken. Een hele sterke en levenslustige vrouw met echte werkhanden, een gelooide huid en haar boventanden zijn verdwenen. Het is moeilijk in te schatten hoe oud ze is. Ze vertelde dat twee van haar acht kinderen in Amerika wonen. Eén van haar zonen is al overleden. We praatten kort over de illegale houtkap in de streek en hoe ons dat allebei raakt. Af en toe zie je een enorme truck met de stammen van oude woudreuzen. Carmen vertelt dat ze deze lui hardhandig aanpakken als ze ze tegenkomen. Ze maken ze letterlijk een kopje kleiner, zoals ze dat doen in Mexico. De foto's zijn bijzonder. Ga maar eens kijken naar die grote oude agaveplanten.

Door deze inspirerende mensen, de rust en het comfort hier krijg ik allemaal ideeën voor ons huis, mijn werk, koken, gezondheid, community's, enz. Samen met Olga en Fer maken we plannen om samen op reis te gaan naar Olga haar thuisland: Chili. Je kan er mooi wandelen. Aan tafel bespreken we van alles. Je karakter op basis van je bloedgroep bijvoorbeeld, een ayurvedische levensstijl, gewoonten en hoe je de beste versie kunt worden van jezelf. Het is een levenslang proces. We We schaven elkaar hier en daar bij; allemaal spiegels om te reflecteren met elkaar en jezelf. Deze zorgen soms in huis dat onze karakters schuren, maar het mooie is dat het zich vanzelf weer oplost. We kibbelen even, mokken of laten een traan en klinken weer een glaasje. We hebben veel overlap in onze kijk op het leven en dat is van onschatbare waarde. Het maakt me blij. Dit kan ik nog wel even volhouden.

1. Daphne:
    5 februari 2022
    Fijn, mooie ervaringen daar!
  2. Carin:
    6 februari 2022
    De plant Agave lijkt heel erg op de Aloe Vera!
    Veel plezier bij Olga en Fer!
  3. Jan keukens:
    6 februari 2022
    Ha Siebrecht, wat een mooie impressies weer van de familie, Carmen in haar agavetuin en Olga. Leuk om op de foto's de mensen te kunnen zien over wie je schrijft. Carmen ziet er precies zo uit als je haar beschrijft. De familie Moreno is weer een warm bad en we komen ook te weten dat oom Josqui American Football heeft gespeeld. Iets wat je je niet direct voorstelt bij Mexico. En ook spiritueel kom je wel weer aan je trekken in de gesprekken met Olga en Fer. Kortom er is weer genoeg te zien, te beleven en te ervaren. Hier is het weer saai en grijs. Maar we hebben wel de Olympische Winterspelen in Peking om van te genieten. Daar doe we het voorlopig maar mee. Maar ik hoop in maart zelf nog een week te gaan skiën. Geniet van je verdere reis en blijf schrijven en foto's maken zodat we kunnen meegenieten. Liefs en groeten, ook voor Josqui en van Ria, Jan