Mijn Mexicaanse verjaardag!

21 januari 2021 - Mexico-Stad, Mexico

Lieve allemaal,

Ik ben nu toch echt 30 af, afgelopen dinsdag was de dag. Het verjaardagsfeest begon vroeg in de ochtend al met een bos bloemen van Josqui met een hartverwarmend kaartje. Dat gaat zo met die Mexicanen, als ze van je houden, steken ze dat niet onder stoelen of banken. Daar moet ik nog wel aan wennen; ik ben maar een nuchtere Hollander uit Groningen. Het werkt vaak goed als tegenwicht voor al dat temperament. Josqui noemt mij vaak zijn Vikking en daar moet hij dan hard om lachen. De ouders van Josqui hebben mij een mooie zelfgebreide sjaal gegeven en een handtas. En de mama maakte een feestelijk ontbijt; torta de Española. Ontbijten is hier altijd uitgebreid met fruit, tortilla's, koffie en pan dulce (cake en zoetig brood). De eerste dagen was ik toch wat overspoeld door alle indrukken en overvloed dat het Spaans oefenen wat stroef ging. Ik luister vooral en het praten komt dan vanzelf. De moeder van Josqui praat alleen Spaans, dus we communiceren ook met handen en voeten.

In de middag hadden we een lunch met de familie. De broer (Salvatore) en jongste (Adriana) zus van Josqui met man (Renan) en kinderen kwamen. Ze namen een chocoladetaart mee met mijn naam er op van de bakkerij uit de buurt die al vanaf de jaren zestig bestaat. We zaten tot na tienen aan tafel en de Tequila en Mezcal mochten natuurlijk niet ontbreken. Mezcal is een drank gedestilleerd uit de Agave plant; een heilige Mexicaanse vetplant. Ook wel bekend door de worm die tijdens het bottelen wordt toegevoegd. Voor de drank wordt het hart van de plant gebruikt. Er werden plannen gemaakt voor onze trip naar de binnenlanden en de oceaan (Puerto Vallarta). Josqui's ouders hebben ons gevraagd hen daar nog één keer heen te brengen. Natuurlijk gaan we dat doen, het is een eer. Begin volgende maand gaan we dus op pad; eerst naar het gebied waar de familie haar wortels heeft; Michoacan. Het land van de Mariachi! Olé!

BD4BE81B-4329-48F3-B6CC-CF05A030F9E3Het ontbijt: ik had de variant zonder chili! ;-)

294DBDB9-46CD-4759-8DB0-C306656C202BDeze oude Amerikaan staat al tijden voor de deur.

A786996A-987A-43AB-9C48-6BB99A2E9AC7Mijn Mexicaanse sjaal van Pineda Covalin, handcraft 'haute couture'

1. Netty:
    21 januari 2021
    wat ontzettend cool en leuk dat jullie op reis zijn Heel veel plezier. besos
  2. Marianne Nagtegaal:
    22 januari 2021
    Alsnog gefeliciteerd Sieb. Mooie sjaal hebben gekregen. Wat ontzettend leuk om samen met de ouders van Josqui naar hun geboortegebied te gaan. Geniet ervan.
  3. Carin:
    22 januari 2021
    Wat een prachtige sjaal heb je gekregen. 😍 Heel fleurig. En wat leuk dat jullie met Jos zijn ouders naar de binnenlanden gaan. Back to his roots! 😘