Een momorabele reis

3 februari 2021 - Pátzcuaro, Mexico

Lieve allemaal,

Ik heb heel veel te vertellen, maar het is onmogelijk om het allemaal op te schrijven. Allereerst wil ik jullie allemaal hartelijk bedanken voor de enthousiaste en hartverwarmende reacties die ik van jullie krijg. Dat is voor mij heel leuk om te lezen en het helpt me als het moeilijk is. Het valt niet mee, zo'n reis in Mexico waar alles anders is, waar de familie je dubbel en dwars terugbetaalt voor alles dat je hebt gedaan. Ze zeggen 'als je één van onze strijders in je armen sluit, betalen we je dubbel en dwars terug.'Zo gaat dat bij die Mexicanen! :-) .

We zijn vandaag aanbelandt in Patzquaro. Het echte traditionele Mexico en dat kan je voelen. Ik tenminste! Het voelt hier anders en de sfeer is veel kalmer dan in de grote stad of zelfs in andere kleine plaatsen waar we al zijn geweest. Op maandag vertrokken we met papi en mami naar Los Azufres. Een dorp ongeveer drie uur rijden van Mexico-Stad. Los Azufres staat bekend om de warmwaterbronnen. De aarde kookt hier en dat kan je voelen. We verbleven op een eenvoudige plek, midden in de natuur en met de alleraardigste ontvangst. En alle baden in de natuur waren heerlijk warm. We doken allemaal een warm bad in. Ik kon het goed gebruiken en ook voor de oude botten was het helend. Papi zwom na jaren weer een beetje! Josqui zag ik stralen. Zijn vader loopt slecht sinds een paar jaar en dat gaat hem aan het hart. Hij was een fanatiek zwemmer vroeger en trotseerde vele hoge (en gevaarlijke) golven in de oceaan. Nu loopt hij met een stok vanwege een kapotte knie, maar hij is altijd goed gemutst of mediteert. Mami kookt de sterren van de hemel en hij wordt veel geknuffeld. Ik heb veel pret met hem, want hij is komisch. Elke dag vertelt hij hoe dankbaar hij wel niet is en hij feliciteert me met alles wat ik meemaak!

In Patzquaro belandden we een sprookjeswereld of Hotel Mansion Iturbe. Als je dit eeuwenoude koloniale pand binnenloopt, weet je niet wat je meemaakt. Een groot pand met hoge ruimten, houten balken in de stijl van de Novo-Spaanse architectuur en een patio met veel planten. Het pand maakt deel uit van het architecturale erfgoed van Pátzcuaro en staat op de lijst van Historisch Monument door het Nationaal Instituut voor Antropologie en Geschiedenis. Ooit woonde hier een rijk man. Hij heette: Francisco-Antonio de Yturbe y Hériz. Hij was de telg van een vooraanstaande familie tijdens de koloniale tijd van Mexico.

Eind van de middag besluiten we het stadje in te gaan. Het is een groot openluchtmuseum. We drinken een Mescal onderweg en lopen langs de Templo Del Sagrario. Gesticht door Vasco de Quiroga in 1540. Het is een van de meest representatieve monumenten van de stad. Het gebouw heeft een gemengde barokke stijl, met tegelijkertijd schilderkunst en beeldhouwkunst, daterend uit de 16e eeuw. Vlak bij heb je het huis met de zeven patio's. Het is er rustig, omdat er nauwelijks toeristen zijn nu. Een verademing, kon het maar altijd zo blijven.

8FF9FCC2-C11E-4B24-B9E9-7318F0B3996ATemplo Del Sagrario46B26097-7BD8-47CA-A8F1-6CF1383C34A8Op weg naar het huis met de zeven patio's.BF3EEC6E-F3CF-4FC8-B679-BE4C9ADED0EFUitzichtpunt (richting Templo Del Sagrario)B1C696CE-7445-417C-9A48-E3996FF6180EWie weet hoe deze mooie plant heet?

1. Marianne Nagtegaal:
    3 februari 2021
    Hé Sieb, wat fijn om te lezen dat je het zo goed kan vinden met de ouders van Josqui en dat jullie zo’n fijne tijd met elkaar hebben. Geniet ervan. Ik denk dat het heel belangrijk is om er zo veel mogelijk voor open te staan en er van te genieten, want het leven gaat snel. Het lijkt me heerlijk om daar rond te lopen zonder al te veel toeristen en echt kunnen voelen hoe de mensen daar leven. Genieten jullie lekker met elkaar, van elkaar en de mooie omgeving en blijf ons aub bestoken met mooie foto’s en leuke verhalen. Wij genieten hier met jullie mee. Dikke knuffel voor iedereen.
  2. Toon:
    3 februari 2021
    Ha Sieb! Wat een fijne, heerlijk geschreven manier om bij je te blijven! Ik drink een reëele koffie met je, virtueel, en hang aan je lippen! X Toon
  3. José:
    3 februari 2021
    We zijn er eigenlijk gewoon bij, ik stel mij voor hoe het is om te fietsen langs al die prachtige koloniale architectuur te gaan. Ik denk aan de vergane glorie op Cuba, sleets, maar zooo mooi. Ik ga maar eens opzoeken waar alles ligt. Om in die gebouwen te mogen is natuurlijk top. Daag kusjes voor jou en Jos.
  4. José:
    3 februari 2021
    Die planten? Datura ‘s, bij ons een kuipplant. Giftig.
  5. Carin:
    Hé Sieb,
    Heerlijk om uit de stad en meer in het traditionele Mexico te zijn. Meer rust. Wel bijzonder om in deze tijd daar te zijn, met weinig toeristen. Prachtige foto’s weer! 😘
  6. Carmen:
    4 februari 2021
    Een toer door het echte Mexico, mooi man! ( om in jouw woorden te spreken) mooi stuk weer, liefs en groetjes. X
  7. Jan keukens:
    6 februari 2021
    Ha Siebrecht, wat een mooi verhaal weer en wat een mooie foto’s erbij. Zoals ook anderen als reactie schrijven, je bent er echt bij op deze manier, het authentieke Mexico. Je neemt ons echt mee in je verhaal. Je mag van mij af en toe wat meer foto’s plaatsen waar je zelf op staat. En plaats je een keer een foto van de familie? Ik zou die Mami en Papi graag willen zien. Je gaat wel een paar dagen vrieskou en sneeuw missen hier. Ik verheug me erop, ook al lijkt het van korte duur, van zondag tot donderdag. Lieve Siebrecht, geniet er maar verder van met Josqui en de familie. Liefs en groeten, ook voor Josqui en van Ria, Jan
  8. Isabel:
    8 februari 2021
    Sieb, Ontroerend dat ze je met open hart en armen ontvangen. Heb je goed gedaan je jezelf iemand te gunnen die uit zo'n warm nest komt.
    Lijkt me voor een Hollands meisje overweldigend maar ook héérlijk. In Nederland is de grens tussen mijn en dein veel minder diffuus. Voor mij voelt dat soms koud maar ook makkelijker om mezelf te blijven voelen. Ben benieuwd hoe dat voor jou is. 💕
  9. Daphne:
    10 februari 2021
    😘 geniet van elk moment!
  10. Caroliene:
    19 februari 2021
    Hi Siebrecht,
    Supermeesterverteller ben je! Heerlijk om te lezen! Echt genieten!