De oceaan in zicht

9 februari 2021 - Nuevo Vallarta, Mexico

Lieve allemaal,

Inmiddels is het alweer de avond van 8 februari. We zijn aanbeland in Nuevo Vallarta. Het is nieuw, omdat het oude dorp Puerto Vallarta een paar kilometer zuidelijk ligt (en veel authentieker is). Het nieuwe deel is een groot toeristisch oord; een deel zonder ziel. Zo noem ik het maar, want er is weinig charmant en verfijnd. Het volk dat er rondloopt is vooral erg jong. We zijn hier tijdelijk naar uitgeweken voor het gemak. De vader van Josqui is moeilijk ter been en een accommodatie moet dus goed begaanbaar zijn. Dat is is hier wel zo. De natuur is hier overweldigend tussen al het beton door. Als je richting het zuiden kijkt zie je de bergen; een uitgestrekte jungle, nog onaangeroerd. In dat gebied vind je wat exclusieve resorts tussen het eindeloze woud en de woeste baren. Boven je hoofd vliegen aalscholvers en pelikanen. Dat weten we, omdat we vandaag een kijkje hebben genomen in Yalapa. Daar kan je alleen komen met een motorbootje of een enorme omweg over land. Vanochtend in alle vroegste gingen we op pad. Vlak na tienen bereikten we de kleine marina van Boca de Tomathan. Josqui had een buurtbewoner aangesproken en die jongen was behulpzaam. Een paar minuten later vlogen we al over de golven richting Yalapa. Daar zetten we voet aan wal na zo'n 40 minuten gok ik, nadat ik een nat pak had gehaald. Dat mocht niet baten, want we waren in het paradijs; kleine strandjes, wuivende palmbomen, vriendelijk volk, een warm briesje en de pelikanen die vlak achter de branding spectaculaire duikvluchten maakten. Onder deze omstandigheden kan je alles even vergeten. Helaas was het van korte duur, want ons doel was een leuke plek te vinden in het paradijs, wat ook goed begaanbaar is voor Jose senior. We pakten dus de eerstvolgende boot weer terug naar de bewoonde wereld. We reden richting het noorden naar San Pancho en Sayulita (voorbij Nuevo Vallarta). In Sayulita vonden we uiteindelijk een geschikte plek in het groen, kleinschalig en vlak aan het strand. In Junto al Rio (Beachfront Hotel Sayulita) zullen we de komende dagen vertoeven.

1. Ed Rootlieb:
    9 februari 2021
    Oh surfers paradijs!! Enjoy!!
  2. Daphne:
    10 februari 2021
    Mooi al die gebouwen, fruit op de markt en blauwe luchten.
  3. Carin:
    11 februari 2021
    Wat een prachtige blauwe luchten! Heerlijk!