Vanmiddag vliegen naar een nieuw avontuur

28 maart 2021 - Mexico-Stad, Mexico

Lieve allemaal,

Toch nog inspiratie om te schrijven. Het leven gaat langzaam over van Mexico naar Nederland. Ik neem er de tijd voor. In mijn buik een knoop al een paar dagen; omschakelen is niet mijn sterkste kant, maar hier leer ik het wel. Ik ben nog steeds een gevoelige ziel, ondanks al het confronterende en extreme dat ik heb gezien. Ik realiseer me goed dat het leven in Nederland goed is; zo'n georganiseerd land met sociale zekerheid, kleine steden, veel water en een kalmer volk. Dat laatste is zo belangrijk voor je gevoel van veiligheid. We maakten tijdens deze reis regelmatig kennis met agressie, alsof je de duivel in z'n ogen kijkt. Dat is iets wat je heel snel wilt vergeten. Terug naar de veilige familiesetting. We nemen uitgebreid afscheid van de familie. Gisteravond was iedereen hier in huis. Italiaans getafeld met pasta en salade en gepraat over de mogelijk nieuwe woning van de ouders in de binnenlanden, de vastgelopen tanker in het Suezkanaal, ons vertrek en terugkomst, de toekomst van de kinderen (het studeren in Canada). De ouders van Josqui willen graag buiten de stad wonen voor de rust en het sociale leven. In de stad zit je toch wat gevangen, zeker in coronatijd. Ik geeft ze groot gelijk. Mijn wens voor buiten wonen is alleen maar gegroeid tijdens de reis. Ik heb vriendschappen voor het leven gesmeed. Ze hebben op veel vlakken dezelfde kijk. Wil ik in de toekomst met hen in een community wonen? Het passeert allemaal de revue. Er zijn al plannen gemaakt voor volgend jaar, overwinteren. We willen dan vliegen op Cancun in de provincie Yucatan. De badplaats sla ik over, maar we kunnen de (platte en goed fietsbare) binnenlanden in. 'Fietsbaar' schrijf ik, omdat de hele familie Vroom-Juten al uitgenodigd is hier. En zoals velen van jullie weten, zijn wij bijna geboren op de fiets. Ik zie het nog niet echt voor me, die ontmoeting. Een groter verschil in gewoonten en gebruiken kan ik me haast niet voorstellen. M'n eigen moeder die in de make-up en haarlak gaat voor een kerkelijke ceremonie. Dat is echt ondenkbaar. Tegelijk is het ook een mooie uitnodiging om zo veel mogelijk bij jezelf te blijven en je authenticiteit te bewaren. Ik heb er mee geworsteld, omdat het zo overheersend is. Onbewust, want de bedoelingen zijn altijd goed en liefdevol. Ik hoef geen gepoleist leven, maar een leven met de nodige uitdagingen, zodat je weerbaarder wordt en minder snel van de wijs raakt.

1. Inge:
    28 maart 2021
    Ah mooie afsluiting van je reis!!
    En een mooi inkijkje in je leven, dank voor het meereizen en kom weer veilig thuis in Nederland 🇳🇱
  2. Alice:
    29 maart 2021
    Ja veiligheid staat op nummer 1 en “thuiskomen” dat kan overal zijn en bij iedereen. Ik kan hier en nu zeggen: IK HEB HET KOUD 🥶 in Nederland. Jij hebt echt veel meegemaakt in Mexico en eenmaal terug in NL kun je daar lang op teren. Mondkapje op waar je ook komt anders 95€ boete. Thuis maar weer aan de STAMPOT voordat het echt warm gaat worden. Steunkousen aan in het vliegtuig en rustig hutje mutje je koffers pakken op het vliegveld. Het gewone leven weer oppakken kuch kuch nou ja “gewoon”. Veilig reis 💋
  3. Caroliene:
    29 maart 2021
    Wat een mooie afsluiting van je reis.
    Alle mooie dingen die ik mocht mee bekijken.Heel bijzonder,dankjewel daarvoor!
    Goede reis terug naar NL en sterkte met acclimatiseren!
    Lieve groeten,Caroliene
  4. Toon:
    31 maart 2021
    Ha Sieb! Dank voor het mee kunnen genieten en ik zie er naar uit je weer te zien! XT