Geen water

25 februari 2021 - Valle de Bravo, Mexico

Lieve allemaal,

Gisteravond zijn we aangekomen in Valle de Bravo bij Fer en zijn vriendin Olga na een busreis van ruim twee uur vanuit de stad. Olga is een aardige vrouw, werkt als psycholoog en we hebben veel dezelfde idealen. Dat maakt me heel blij. Ik vertelde eerder dat ze ongeveer acht maanden geleden de grote stad hebben ingeruild voor dit mooie dorp, een pueblo magico. Daar heb je er heel veel van in Mexico. Helaas heeft deze regering alleen de geldstroom voor het onderhoud van deze dorpen stopgezet. We focussen ons op 2023 de volgende verkiezingen. Een andere zorg is het water. We zitten zonder water, omdat een rijke stinkerd met heel veel land al het water van een waterbron heeft gebruikt om zijn tuinen groen te houden. Het is onbekend of hij zich daar bewust van is. Dat als zijn dorpsbewoners dankzij hem een primitief leven leiden. Het is een uitdaging om te leven zonder water. Behalve een paar 10 liter flessen voor consumptie en minimale afwas hebben we niks. Mijn zorg is nu, waar laten we onze grote boodschap? Ik denk dat we een gat graven in de tuin.

Een plek midden in de natuur. Een walhalla voor mij. Ik kom helemaal tot rust. Er lopen hier kippen rond en heel veel honden. Fer en Olga hebben tien honden. We hebben Thea, die nu onze tent bewaakt en Guera (blondine). Zij is de moeder van zeven monsters, die het huishouden domineren (voeren en heel veel kak opruimen). Guera heeft een man (een zwarte labrador) en een gezwel aan haar tepel. De kinderen kan ze niet meer voeden. Ze zijn nu bijna zes weken en ze eten (gelukkig) vast voedsel. De moeder moet rennen voor haar hongerige kroost, want ze jagen op haar. Ze loopt met een kap om haar hoofd rond, arm dier.

In het kleine huisje gebeurt alles. Fer geeft yogales en Olga doet haar therapiesessies met haar cliënten. Josqui bereidt een Mexicaans ontbijt en ik schrijf aan mijn blog. De Nederlandse les van Jos begint zo en Olga en ik gaan dan (ongewassen) het dorp in. Ik houd van dit primitieve leven.

1. Jan keukens:
    26 februari 2021
    Wat leuk en spannend allemaal, Siebrecht. Ja, het is geen aangeharkt land, dat is duidelijk met een patser die het water voor zichzelf houdt zodat het dorp zonder zit. En dan al die honden, ik moet er zelf niet aan denken. Ik zou daar juist onrustig van worden maar jij vindt temidden van deze roedel rust. Zo zie je maar weer hoe Mexico en Nederland verschillen maar ook hoe verschillend Nederlanders onderling zijn. Maar door kennis te maken met de vrienden en familie van Josqui maak je het allemaal wel van binnenuit mee en daar schrijf je heel mooi en goed over. Hier is het na een week sneeuw en ijs back to normal met temperaturen rond de 10 graden en een lekker zonnetje. We mogen nog altijd niet veel ivm Corona, het gemor zwelt aan. Ik kan vooral de jongeren goed begrijpen, het duurt wel lang, al een jaar nu. Ik mis ook het zwemmen, de musea en de bioscoop maar dat kan ik nog wel even volhouden. Maar je zal maar student zijn nu en alleen maar thuis achter je pc colleges krijgen. Maar Siebrecht, blijf genieten van al het nieuwe en van je éénjarige verkering genaamd Josqui. Liefs en groeten, ook van Ria, Jan
  2. Carin:
    26 februari 2021
    Lieve Sieb, wat fijn dat je helemaal tot rust komt in de natuur. Heerlijk met al die dieren om je heen. En maar wat minder wassen, het is niet anders! Groetjes aan Josqui! 😘
  3. Caroliene:
    4 maart 2021
    Geweldig! Heerlijk dat primitieve leven!