Een zachte landing

7 februari 2023 - Valle de Bravo, Mexico

Lieve allemaal,

Een zachte landing in Mexico-Stad. Een goede voorbereiding en een leuk vooruitzicht hielpen me om ontspannen aan de reis te beginnen. k ben heel blij dat ik er ben. In tegenstelling tot vorige keren voel ik me deze keer zekerder en meer thuis. Het contact met de familie is anders, waarschijnlijk omdat ik nu een beetje Spaans kan. Ik denk dat ik de boel wat meer laat vieren. Na een heel kort bezoek aan de familie zijn we direct naar Valle de Bravo gegaan. Dat is een bijzonder, gezellig en landelijk stadje zo'n drie uur rijden ten oosten van CDMX. En het is natuurlijk de plek waar Olga, Fer en Maia wonen. Maia is de dochter van Fer. Er is een nieuwe huisgenoot bijgekomen; Rio een jonge herder. Hij is gevonden in het bos bij een rivier in de omgeving. Het is zo relaxt met z'n allen, als een geoliede machine. We hebben aan een half woord genoeg. We maken wandelingen door het bos, een yogales van Fer en hebben goede gesprekken. En al die beesten hier is een feest. Als je wilt kan je de hele dag met honden knuffelen.

Dag vijf in Valle en de dag dat we weer vertrekken naar de grote stad. Fer en Josqui hebben Maia net naar school gebracht aan de overkant van het huis. De werkweek is weer begonnen na een lang relaxt weekend national holiday voor de Mexicanen. De uittocht naar de grote stad begon gistermiddag al. De eerste maandag van februari is de dag van de ratificatie van de Mexicaanse Grondwet. De wet is aangenomen na de Mexicaanse Revolutie op 5 februari 1917. Het was daarom bedrijvig in het dorp. Het restaurant waar we ontbeten werd druk bezocht door families. Deze familie heb ik getrakteerd op een uitgebreid ontbijt; chilaquiles. En dat is altijd genieten; tortilla (chips), verse koriander, uit, salsa, eieren, jonge gerapste kaas.  en room. Toe hadden we pan dulce (zoet brood) en koffie. Dat is eigenlijk een koekje bij de koffie. Die keuken is eeuwenoud en zo lekker. Je wordt er een gezellig bolletje van.

Het is rond negenen in Josqui en ik ga zo het dorp in voor een ontbijt in de zon. We hadden eigenlijk nog geen momentje samen gehad. Via oude straatjes slenteren en langs oude Mexicaanse huisjes en blaffende honden naar beneden. We hebben alle tijd en dat is een groot goed.

1. Daphne:
    7 februari 2023
    Weer heerlijk om jullie te volgen!
    Geniet er van!