Zal het recht ooit zegevieren?

31 januari 2022 - Mexico-Stad, Mexico

Lieve allemaal,

Ik ben al aardig ingeburgerd hier. Het is echt gezellig met de familie en ik voel me steeds meer op mijn gemak. Er is zo veel te vertellen en ik weet eigenlijk niet waar ik moet beginnen. Het leven hier is een mix van familieleven, uitstapjes in de stad met de nodige bijzondere en heftige bezienswaardigheden, bezoek aan vrienden van vroeger en momenten samen met een lekkere koffie in de meest bijzondere bouwwerken van de Spaanse overheersers. Het is dubbel, het zijn indrukwekkende bouwwerken, maar tegelijkertijd weet je wat er aan vooraf is gegaan; de brute overheersing van de inheemse volkeren. Het blijft me intrigeren.

Twee dagen terug waren we in de binnenstad. Demonstranten hadden daar een wegblokkade opgeworpen midden op een heel druk kruispunt. Aanleiding; de gruweldaden van gewelddadige groeperingen belust op macht en geld in het zuiden van Mexico. De inheemse volkeren die daar wonen worden letterlijk een kopje kleiner gemaakt als ze niet vrijwillig hun land willen verlaten. De barricade in de stad bestaat uit tentjes en grote schokkende foto's van de slachtoffers. De demonstranten blokkeren te stad en vragen op deze manier aandacht voor deze misstanden in het land. Door de slechte politieke situatie in het land is het nog maar de vraag of er ooit gerechtigheid komt. De politieke leiders hebben vieze handen, zijn zo corrupt als de neten. Deze protesten staan niet op zichzelf. Ze zijn er ook voor verdwenen studenten en vrouwen. Goed om een moment bij stil te staan. Het grijpt je naar je keel en doet je beseffen dat het in Europa anders gaat. Het is overleven in de Mexicaanse jungle. Het land is nog steeds een democratie, maar die staat flink onder druk. Je kiesbaar stellen voor de verkiezingen is levensgevaarlijk. Om maar een voorbeeld te geven, 2017 kostte 21 burgemeesters en ex-burgemeesters het leven.

Ik wil in mijn volgende blogs schrijven over de zonnige kant van het Mexicaanse leven. Het is gek, maar de extremen die je hier vindt in de grote stad intrigeren me ook. Hoe kan je in godsnaam overleven in zo'n maatschappij, waarin het verschil tussen arm en rijk zo immens is.

1. Carin:
    31 januari 2022
    Leuk om weer met je mee te reizen door het lezen van je blogs! 😘